Manual m.m. til Tivoli maskine

Alt hvad der omhandler reparation af din automat skrives her.

Manual m.m. til Tivoli maskine

Indlægaf Miwer » man jan 15, 2018 7:49 pm

Halløjsa,

Er der nogen der ligger inde med manualer/diagrammer til sådan en Tivoli maskine her?
Jeg hjælper en ven med at få den til at virke igen.

Til at starte med vil jeg prøve at få renset hovedprintet af for korrosion, målt printbanerne igennem, samt et nyt batteri.
Derudover har nogen tidligere været lidt kreative med sikringerne på strøm printet (DAE 40-44), så jeg kunne godt tænke mig at at vide, hvad de korrekte værdier på disse sikringer er (S1, S2 og S3 på billedet - PS. billedet er ét jeg har lånt fra nettet, da jeg ikke lige fik taget ét selv).

Disse to ting vil jeg forsøge at ordne inden jeg overhovedet sætter strøm til den. Der kan sagtens være flere ting hen ad vejen, men jeg må tage dem som de kommer.

Mvh. Michael
Vedhæftede filer
hovedprint.jpg
hovedprint.jpg (215.13 KiB) Vist 282 gange
dae40-44.jpg
dae40-44.jpg (210.41 KiB) Vist 282 gange
maskine.jpg
maskine.jpg (165.17 KiB) Vist 282 gange
Miwer

Geografisk sted: Ølstykke

Re: Manual m.m. til Tivoli maskine

Indlægaf Miwer » tors mar 15, 2018 12:04 pm

Hej igen,

Ok, jeg er kommet så langt, at jeg har fået renset hovedprintet for korrosion og skiftet en defekt chip (en 74c374), sat nye batterier på, og prøver nu at starte maskinen op.
Efter at have rodet lidt med sikringer der sprænger (fordi de formentlig er forkerte værdier), og pillet alle lamperne på toppanelet ud, er jeg nu kommet til at der IKKE er sikringer der springer, MEN kun 2 af de 3 LED'er på strømprintet 40-44 lyser.
Den øverste af de to tætte LED'er lyser ikke, hvilket siger mig at der er noget galt med forsyningen i den højre side af strømprintet (den som er forbundet med sikring 3). Den blinker et splitsekund under opstart, men er ellers slukket resten af tiden, så jeg tror der er noget der står og trækker den forsyning ned... men sikringen brænder ikke.

Derudover skriver den FFFF i displayet, så jeg _antager_ at det logiske kredsløb virker. Men er ikke sikker - dog har jeg testet RAM kredsene med noget kode på en Arduino, og de fejler ikke noget.
Men det ville hjælpe gevaldigt hvis nogen ligger inde med bruger-, samt servicemanual med diagrammer, som jeg kunne få en kopi af. Jeg har styr på elektronik, men er helt blank, når det kommer til Bally maskiner :D

1: Er der nogen der ved hvad de 4 dip switches på hovedprintet er til?
2: Hvad er flip switchen og de to knapper (rød og sort) til inde bag døren? Hvordan benyttes disse?
3: Er der nogen der ligger inde med EPROM filerne til denne maskine? Jeg har læst mine ud, men jeg ved ikke om indholdet er intakt.
4: Er der iøvrigt en logik bag de numre som er håndskrevet på EPROM'erne? En checksum eller version af en art?

Det var det for nu - håber der er nogen der kan hjælpe mig videre...

DAE190-44_small.jpg
CPU og EPROM'er
DAE190-44_small.jpg (161.52 KiB) Vist 165 gange

testknapper.jpg
switch og knapper
testknapper.jpg (175.35 KiB) Vist 165 gange
Miwer

Indlægaf dibii » fre mar 16, 2018 7:30 pm

Hej de 4 dip switch, er typisk til at indstille hurtig eller langsom valse stop og udbetalings %. Men hvilke der er til hvad kan jeg ikke lige svare på.
Vippe kontakten med de to knapper er til test programmet. Håber du finder en manual.

Vh.
Danni
dibii

Geografisk sted: FYN

Indlægaf markz » fre apr 06, 2018 10:45 pm

det mest nærliggende ville være at søge hjælp hos Orla fra Ølstykke da han nok er en af de mest erfarne inden for enarmet, det du laver er lidt at skyde i blinde jeg ved at Orla også er medlem af dette forum så send ham evt. en P.B mvh markz
Brugeravatar
markz

Indlægaf markz » fre apr 06, 2018 10:45 pm

håber du for liv i den igen
Brugeravatar
markz

Indlægaf Miwer » tirs apr 10, 2018 6:22 pm

Ja, når man ikke har nogen manualer er det lidt som at skyde i blinde. Jeg fik heldigvis en manual fra Orla, så jeg om ikke andet kan se hvordan den BURDE virke, og hvordan ledningerne er strikket sammen. Manualen var da også en stor hjælp til at finde ud af hvordan strømsystemet hænger sammen, samt de korrekte værdier på sikringerne, som jeg havde problemer med.

Men jeg havde stadig fejl på maskinen efter at have kontrolleret alle sikringerne, og spændinger - den ville kun skrive FFFF i displayet, og hopperen kørte konstant. Jeg kunne heller ikke få den i test mode med switchen.
Så umiddelbart vurderede jeg at der kun var kun to muligheder: Enten var EPROM indholdet korrupt, eller også var der en defekt chip på hovedprintet. Det viste sig at være det sidste.

Desværre var der ikke noget detaljeret diagram over hovedprintet, så jeg måtte selv tegne ét ud fra printet og datablade på IC'eren, og med dét kunne jeg så måle mig frem til at der var en defekt OR gate på IC 51 (74c32), som gjorde at databussen hele tiden blev trukket høj/lav af input dekoderne (cd4512'erne), og så er det jo klart at ingenting virker, eftersom CPU og EPROM'er jo bruger databussen til at eksekvere programkoden.

Så nu virker maskinen igen :D ...efter at have udskiftet IC 51 (og et par input/output chips, som også var defekte)

Overvejer nu at skifte alle glødepærerne ud med LED, men det kræver lidt nærmere undersøgelser at finde nogen der kan køre på 30V - tips til dette projekt modtages gerne ;)
Miwer

Tilbage til Tips & hjælp vedr. Enarmede tyveknægte / spilleautomater